dania główne zupy

zupa dahl ze słodkich batatów

28 marca 2015

Pierwsze wiosenne dni już za nami :) i dobrze! Czekając aż wiosna zagości w kuchni na dobre postanowiłam wykorzystać zmienność pogody i zrobiłam jedno z ostatnich rozgrzewających dań w tym sezonie. Zupa dahl chodziła za mną od dłuższego czasu, a dzisiejszy dzień wydaje się idealny, żeby zwinąć się pod kocem się z miseczką orientalnie pachnącego, pożywnego czegoś. Czegoś, bo właściwie ciężko powiedzieć czy dhal  taka lekka, indyjska potrawa, czy też bardzo gęsta zupa, grunt że podstawą jest czerwona soczewica i to dzięki niej danie jest bardzo sycące. Soczewica kojarzy nam się najczęściej z długim gotowaniem, ale spokojnie – ta czerwona jest najmniej wymagająca czasowo. Jeśli chodzi o resztę składników dahl, to warto jest sięgnąć po warzywa sezonowe, co nieco ogranicza nas, bo sezon jeszcze nieco ubogi, a w lokalnych warzywniakach ostały się już tylko jabłka ;) Ja jako główny składnik wybrałam bataty, które produktem krajowym nie są, ale ich wartości odżywcze są silnym argumentem, żeby włączyć je do codziennej diety. Bataty, czyli słodkie ziemniaki są bogate w skrobię, potas, magnez, witaminę E (najwięcej spośród wszystkich warzyw), witaminę A i te z grupy B. Dodatkowo mają niski indeks glikemiczny co nieco rozgrzesza osoby dbające o linię.
Moje dhal to beta-karotenowa bomba, bo poza batatami i czerwoną soczewicą w lodówce zimuje jeszcze marchew, więc czemu nie ;) Mam nadzieję, że doda Wam energii i uzbroi w cierpliwość tych, którzy czekają na wiosnę jak ja <3

Processed with VSCOcam with a6 preset


SKŁADNIKI:

– 1 i 1/2 kubka czerwonej soczewicy (suchej)
– 2-3 bataty, obrane i pokrojone w kostkę
– 2 marchewki
– pomidorki koktailowe (ok 10)
– 5-8 pieczarek
– 1/2 czerwonej cebuli
– 4 kubki bulionu warzywnego (lub wody)
– świeżo starty imbir (1 łyżeczka)
– ząbek czosnku
– 2 łyżeczki gorczycy
– 3/4 łyżeczki pieprzu Cayenne
– 1 i 1/2 łyżeczki kuminu
– 1 1/2 łyżeczki kurkumy
– 1 1/2 łyżeczki Garam Masala
– 1/2 łyżeczki ziarenek kolendry
– łyżka oleju kokosowego
lub innego tłuszczu do smażenia
– świeże liście kolendry lub mięty

SPOSÓB PRZYGOTOWANIA:

1. soczewicę gotujemy zgodnie w przepisem na opakowaniu (może się rozgotować), w tym samym czasie (ale oddzielnym garnku) gotujemy marchewki, aż będą miękkie
2. na tłuszczu rumienimy posiekana drobno cebulę oraz bataty, po chwili dodajemy przyprawy i podgrzewamy przez chwilę na średnim ogniu
3. dodajemy bulion i odcedzoną soczewicę i gotujemy przez ok 10 min
4. w tym czasie robimy puree z marchewki – wystarczy jak rozdrobnisz ją widelcem
5. dorzucamy do garnka marchew, pokrojone na ćwiartki pomidory i plasterki pieczarek
6. gotujemy ok 15 min i gotowe

Podajemy ze świeżą kolendrą :) tak tak… ja daje miętę, bo nie jestem wielka fanką kolendry ;)

RADA: dhal najlepiej smakuje w towarzystwie placków naan, które ja osobiście uwielbiam <3

SMACZNEGO!

Processed with VSCOcam with a6 preset


Zobacz także

Brak komentarzy

Odpowiedz